Commedia dell'arte!

FAN vad det är kul med commedia dell'arte! SÅ HIMLA KUL!!!
Idag har vi fått lära oss fler karaktärer. MYCKET jobbiga sådana. Sen har vi även fått lära oss hur man pratar och åt vilket håll huvudet är riktat åt när man pratar/lyssnar. Det är väldigt svårt. För att först ska man titta på den man ska prata med, sen tittar man ut mot publiken när man säger nåt, och sen tittar man igen på den som man pratar med. Det låter kanske inte så svårt men det var det.

Sen är det även så att när man spelar upp så är det så skön avslappad stämning. Mycket improvisation. Tex om det skulle komma en nysning från nån i publiken kan man bryta scenen ett ögonblick och kommentera det och sen fortsätta. Eller om man glömmer en replik kan man säga att man gjorde det och köra därifrån. Skitkul!

Hur som helst. Idag blev vi indelade tre och tre. Jag hamnade med Pettan och Frida. Vi fick i uppgift till imorn att göra en scen på 5 min som skulle handla om 2 förälskade och en Zanni. Vi fick en början en mitten och ett slut men hur det skulle spelas upp fick vi själva sätta. Så ikväll har vi jobbat massor med det och imorn ska vi visa upp det. Jag och Pettan är de förälskade (Salmonella och Frickadella) och Frida är Allechino!
Vår blev liiiiiiiiiiite längre än 5 min. Rättare sagt 13 min. Eeeheheh. Men vi lyckades korta ner den till 10,5. Så det är ju liite bättre. Höhö.

Jag längtar till imorn. Kommer bli kul. Och om nåt går fel så är det bara att improvisera därifrån och bara köra liksom. Nu är det accepterat på ett helt annat sätt. Mycket kul!

Nu ska jag faktiskt sno Pettans förklaringar, igen, på de karaktärer vi fick lära oss idag. Hon förklarar så bra!

Zanni - JOBBIG att göra!!! Man har all vikt på ett ben och rumpan ut över samma ben. Det andra benet har man ingen vikt på och över det benet ska överkroppen vara vikt, armarna över huvudet åt sidan. Denna karakären brukar göra ett hopp och byta ben och göra precis lika dant på andra sidan. När karaktären ska smyga sparkar den upp benet den ska gå med så att knäet pekar utåt och foten är vinklad inåt. Den motsatta armen ska sträcka sig efter foten så att ben+arm blir en parentes, och den andra armen håller balansen bakåt. När karaktären går går han med höga knän och pointade fötter. Händerna är ungefär i brösthöjd och armbågarna pekar nedåt ena steget och dras uppåt andra steget, men händerna ska vara stilla.


(IL) Capitano - Han har också all vikt på ena benet och det andra benet snett framåt om jag inte minns fel (utan vikt). När han går sparkar han upp benet med vikt så högt det går framför sig och sätter ned det utan vikt på golvet. Man förflyttar alltså vikten. Ibland går han triumfmars och då står han med överkroppen i ca 40grader ena benet i 90 grader, armarna i 90 grader och springer så men det går inte fort.


Arlecchino - Har också vikten på ena benet, men det andra benet utan vikt ganska nära det andra benet. Han håller sina händer i sitt bälte med armbågarna utåt/framåt. Rumpan ska utåt och han beter sig väldigt käckt. Brukar hoppa till och byta ben. När han ska gå iväg gör han en snirkel med benet och sedan går han med små "skutt". När han springer springer han med raka ben så att kroppen automatiskt lutas bakåt. Kommer inte så långt per steg.


Pulcinella - Han går lite som en kyckling. Ena axeln är högt uppe mot örat som en puckel, magen utåt, den andra axeln nere, men armarna som att de vore kycklingvingar. Han går med hälarna och raka ben så att han liksom struttar runt.


Nu ska jag se ett bb-avsnitt och sen ringa zaki och säga godnatt och sen soooova! Imorn väntar en akrobatisk commedia dell'arte-scen! WOH!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0